BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Renungkanlah,,

Cari Blog Ini

Isnin, 18 Januari 2010

Akhirya Jumpa,,, syukur...

Assalamualaikum,,,

 Alhamdulillah selawat dan salam buat nabi junjungan kita nabi Muhammad s.a.w, para ahlul bait para salafussolaeh tabi' tabiin, para mujahid mujahidah serta semua kaum muslimin muslimat, alhmdulillah ana masih dikurniakan nikmat iman dan ihsan serta Islam,, moga -moga ana terus ikhlas di jalannya, Insya Allah.
emm,,, sudah lama ku tidak menaip di blog,, emm orang lain bz gak,, tapi terisi je entrinya, ana ni cam ne ye,,, tanye la diri sendiri,, sepanjang sesi pengkuliahan sekarang dah masuk minggu kelima kita belajar,, dah dapat semua dah assingment yang perlu di buat cuma tinggal pandai2 membahagikan masa untuk menyiapakanya...


aritu,, ana sibuk mencari kitab untuk Ulum Hadith ni ,, namanya Hujiyyah al-Sunnah- dikarang oleh,, Abdul Ghani Abdul Khaliq. alhamdulillah dah jumpa.... dengan berkat kesabaran mencari nya di PTSL.. tapi buku tu rosak,, terpaksa ambik jalan lain,, cam ne la nak dapatkan kitab tu,,ana berkongsi masalah ana dengan seorang akak sekarang ambik master Kat FPI.

Sebelum ini beliau pernah menjadi pentutor untuk subjek ini. dia memberikan ana cadangan cuba cari dengan ustaz atau lec yang mengajar hadis.. insya Allah mungkin mereka ada dalam simpanan peribadi mereka. sebelum itu, akak ini ada bagi alamat web yang mana kita boleh mendownlordnya sebagai langkah awal,, jadi anan terus membuka dan search kat laman web tu,, alhamdulillah dapat juga tengok ape isi kitab itu sebagai gambaran awal.,, kemudian ana mula ingin berjumpa dengan lec ana yang mengajar subjek ini,, tetapi nak di jadikan cerita pada pagi sabtu selepas kuliah Fiqh ibadah Munakahat,, ana menuju ke Fakulti Pengajian Islam,, untuk bertemu dengan ustaz,,dalam berjalan menuju ke bilik lec ana tetiba ana ternampak bilik ustaz Azwira terbuka, lantas memberikan salam mohon masuk untuk tanye ustaz kalau ada kitab ini dengan ustaz,,, alhamdulillah ,, ustza kat ada dan memberikan ana untuk pinjam wat sementara waktu,, dalam hati ana,,, alhamdulillah,,, settle cari kitab ini,..

akan tetapi ana mesti memahami isi kitab ini, sebab ana kene bentang dan meperkenalkan kitab dan berikan sedikit penerangan berkaintan dengan isinya. Insya Allah ana bersama kawan ana dari kelas tutorial yang lain telah bertungkus lumus membaca dan menterjemahkannya, dan mencari isi penting berkaitan dengan Kitab ini, Apa yang ana perlu ambik perhatian ialah:
~Pengenalan ringkas Kitab
~Biodata pengarang
~Isi kandungan Kitab
~ Metodologi  Kitab
~Kelemahan dan Kelebihan
~Kesimpulan

 Insya Allah semoga Allah permudahkan urusan ana dan sahabat2 ana yang dapat tajuk ini. Semester ini memang banyak belajar pasal hadith,, semoga ape yang ana belajar mudah difahami dan menyampaikan nya,, Insya Allah . kesimpulan ustaz bagi tugasan ini sebenarnya membuatkan kita rasa macam pernah membaca dan mengenali kitab-kitab rujukan hadith dalam waktu kita belajar,, nak harapkan kita tak tau bila nak tengok matan , sanad dan kaji perbezaan dan isu-isu kitab-kitab ini,,, asyik tengok yang terjemahan je,,, semoga ada ibrah disebalik pekerjaan dan tugasan yang dilaksanakn.sekian .. wassalam,,.

http://www.waqfeya.com/book.php?bid=576 
Inilah alamt web yang kita boleh tengok kitab - kitab hadith yang dicari,.

0 ulasan: